آموزش محیط زیست
سارا کریم زاده؛ صادق صالحی
چکیده
ایران بهعنوان کشوری که بهشدت به انرژیهای متداول فسیلی متکی است، ناگزیر است تا در آینده ای نزدیک این روند را به نفع تجدیدپذیرها تغییر دهد. با توجه به عدم استقبال جمعی از انرژیهای نو بهویژه استفاده از پنل خورشیدی، تحقیق حاضر درصدد است تا عوامل زمینهای این عدم پذیرش را بررسی کند. پرسش اساسی این است که موانع اجتماعی ...
بیشتر
ایران بهعنوان کشوری که بهشدت به انرژیهای متداول فسیلی متکی است، ناگزیر است تا در آینده ای نزدیک این روند را به نفع تجدیدپذیرها تغییر دهد. با توجه به عدم استقبال جمعی از انرژیهای نو بهویژه استفاده از پنل خورشیدی، تحقیق حاضر درصدد است تا عوامل زمینهای این عدم پذیرش را بررسی کند. پرسش اساسی این است که موانع اجتماعی پذیرش پنلهای خورشیدی در بین مردم کدماند؟ بدین منظور، متغیر وابسته این تحقیق قصد پذیرش است. برای پاسخ به این پرسش از یک مدل تلفیقی استفادهشده است که مبتنی بر سه نظریهی جاافتاده در حوزه پذیرش فناوریهای جدید (نظریه اشاعه نوآوری راجرز، نظریه پذیرش فناوری دیویس و نظریه پذیرش اجتماعی ووستنهاگن) است. این مطالعه از نوع کمی است و دادههای آن از 462 نفر از ساکنان روستاهای استان مازندران در سال 1398 جمعآوری شدهاند. ضرایب پایایی درونی تمام متغیرها بالاتر از 68/0 است و اعتبار سازه برای تمامی سازههای موردمطالعه در این تحقیق بالاتر از 650/0 قرار دارند. بر اساس وزنهای رگرسیونی استاندارد بهدستآمده، از مجموع نمونههای موردبررسی در این تحقیق، تنها 19 درصد از پاسخگویان تمایل به نصب پنل خورشیدی در آیندهی نزدیک دارند و 36 درصد هم ابراز داشتند که هیچ تمایلی برای نصب این فناوری ندارند. بیشترین اثر کل (36%) بر روی متغیر قصد رفتاری (متغیر اصلی تحقیق)، مربوط به متغیر سهولتِ مصرفِ درک شده میباشد و بهطورکلی 19 درصد از تغییرات متغیر وابسته (موانع اجتماعی پذیرش) توسط عوامل مطرحشده در مدل تحقیق تبیین میشوند.